Jordnötssmör av guld, en sju meter lång säng och så artisten Snoop Dogg. Klarnas reklamfilmer med sin nya frontfigur blev enligt bolaget deras mest uppskattade någonsin. Men Konsumentverket hade synpunkter och ville stoppa reklamen redan i våras. Först ett halvår senare drog Klarna in filmerna.
(Dagens industri, 30 oktober 2019)
I början av 2019 anlitade betalbolaget Klarna artisten Snoop Dogg för att i en rad reklamfilmer strö stjärnglans över varumärket.
”Smoooth Dogg vet hur man gör. Som att njuta nu och betala senare. Get smoooth”, hette det bland annat i en reklamkampanj där hip hop-stjärnan brer jordnötssmör av guld inför några afghanhundar.
Det oväntade samarbetet blev en snackis både i Sverige och utomlands och enligt Klarna deras mest uppskattade reklamkampanj någonsin.
Men i skymundan blev två av reklamfilmerna föremål för en segsliten tvist mellan Klarna och Konsumentverket som riskerade att sätta stopp i förtid för bolagets reklamfest.
Den 20 mars öppnade Konsumentverket ett tillsynsärende med motiveringen att marknadsföringen bryter mot måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen.
Men det skulle dröja drygt ett halvår – till den 11 oktober – innan ärendet kunde stängas efter det att Klarna meddelat att de hade dragit tillbaka filmerna från den svenska marknaden.
I en av de kritiserade reklamfilmerna ligger Snoop Dogg i en sju meter lång säng och säger, på engelska, att han verkligen kan slappna av eftersom att han kan betala ”allt det här” senare. Enligt Konsumentverket ger det intrycket att det är bekymmersfritt att betala på kredit trots att det kan bli dyrare än kunden har tänkt sig.
Vid två tillfällen begärde Klarna mer tid på sig att svara – och beviljades drygt två månader. Först för att påskhelgen närmade sig och sedan för att många anställda var ”på sommarledighet”.
När Klarnas första svar väl inkom i slutet av april bestred de kritiken från Konsumentverket och bjöd in myndigheten till ett möte eftersom de ”har missförstått Klarnas produktutbud”. Den inviten fick nobben.
I skrivelsen uppger Klarna även att reklamen sedan den 31 mars inte längre visas i ”betalda reklamkanaler”, men att den däremot fortsätter att ligga uppe på Klarnas Instagram-, Facebook- och Youtube-sidor.
Det senare fick myndigheten att studsa till.
”Konsumentverket finner inte detta tillfredställande. Marknadsföringslagen har en generell räckvidd och omfattar alla former av medier”, skrev myndigheten och fortsatte:
”Klarna styr själva över sina sociala medier och ansvarar således för vad som visas däri.”
I sitt avslutande svar från den 6 september skriver Klarna att de fortsätter bestrida ärendet, men att reklamfilmerna ändå ska tas ner ”från de kanaler som uteslutande riktar sig till svenska konsumenter.”
Det är alltså först nästan ett halvår efter att Konsumentverkets kritik blev känd – då reklamkampanjen får anses ha passerat sitt bäst-före-datum – som Klarna ger med sig.
Den 11 oktober meddelar Konsumentverket att de är nöjda med åtgärderna och avslutar ärendet, men tillägger att:
”Om Klarna återupptar användandet av aktuell marknadsföring eller väsentligen samma marknadsföring kan Konsumentverket komma att öppna ett nytt ärende mot bolaget.”
På bolagets Youtube-kanal låg dock båda reklamfilmerna fortfarande uppe den 29 oktober – med såväl svenska rubriker som förklaringstexter för de Youtube-användare som använder sajten på svenska.
Detta har nu – efter Di Digitals frågor om saken – åtgärdats meddelar Klarna.
Magnus Törnblom, som är Klarnas presschef, säger att kampanjen med Snoop Dogg har ”hyllats i en lång rad länder” och belönats med priser.
”Inte i något annat land än Sverige har den varit föremål för kritik av det här slaget. Som vi har skrivit i vårt svar till Konsumentverket delar vi inte myndighetens tolkning och syn på att de två aktuella reklamfilmerna inte skulle vara måttfulla. Vi tycker att de är det, att de förklarar vad det handlar om på ett tydligt och relevant sätt och att de knappast lockar till oöverlagda köpbeslut”, säger han till Di Digital.
Men Klarna har ändå fäst vikt vid Konsumentverkets utlåtande och valde därför att ta ned filmerna från den svenska hemsidan, svenska mailutskick och digitala skärmar i Sverige, enligt Magnus Törnblom.
”Vi kommer inte heller att använda filmerna i köpt reklam framöver, kampanjen är ju avslutad”, säger han.
Varför begärde ni förlängd svarstid med flera månader?
”Det är inte märkligare än att vi är ett stort bolag, det var många som behövde involveras, och att vi helt enkelt behövde mer tid för att besvara frågorna.”