Med 700 miljoner kronor i ryggen har Bynk kunnat tapetsera tv och Youtube med reklam för snabba lån. Men antalet anmälningar har fått Konsumentverket att agera och kräva svar av lånebolaget. ”Krediter framställs som en lockande och bekymmersfri åtgärd”, säger Rudina Muliqi, jurist på myndigheten.
(Di Digital, 16 oktober 2019)
Klarnas uppmärksammade reklamfilmer har bildat skola för en uppsjö av svenska fintechbolag som med ett mjukt formspråk och lättsam ton vill distansera sig från den traditionella finansbranschen.
En aktör som har inspirerats är det digitala lånebolaget Bynk som grundades 2016 av en trio med bakgrund från låneförmedlaren Lendo.
Med hjälp av 700 miljoner kronor i riskkapital från bland annat huvudägarna LMK Industri och mediejätten Schibsted har Bynk de senaste åren sjösatt enorma reklamkampanjer i tv, på Youtube och på nätet.
”Som en bank borde fungera”, beskriver Bynk sitt erbjudande till kunderna om att låna upp till 300 000 kronor via mobilen med en effektiv ränta på 4 till 20 procent.
Bara mellan mars 2018 och februari 2019 lade bolaget knappt 190 miljoner kronor på tv-reklam, enligt tidningen Resumé.
Samtidigt strömmar nu anmälningar mot Bynk om vilseledande marknadsföring in till Konsumentverket, visar siffror som Di Digital har tagit del av. I fjol inkom två sådana anmälningar till myndigheten. Hittills i år har 38 stycken inkommit.
”Förstår inte hur sådan reklam får förekomma” och ”Kort ’helt utan avgifter’ lurar in kunden att tro att det är gratis fast räntan är hutlös och fakturaavgiften grym”, heter det i två anmälningar som Di Digital har tagit del av.
”Det är många anmälningar om vi sätter det i relation till hur många vi får in totalt på det finansiella området”, säger Rudina Muliqi, som är jurist på Konsumentverket.
I början av september inledde Konsumentverket ett tillsynsärende mot Bynk, vilket Dagens Nyheter var först med att uppmärksamma. Om Bynk och Konsumentverket inte kommer överens kan myndigheten välja att förbjuda marknadsföringen förenat med vite.
Tillsynsärendet är en följd av det stora antalet anmälningar som inkommit i kombination med eget tillsynsarbete, enligt Rudina Muliqi.
Myndigheten vänder sig mot ett antal reklamfilmer som man anser strider mot kravet på måttfullhet i konsumentkreditlagen.
”Krediter framställs som en lockande och bekymmersfri åtgärd och vi anser att det missleder konsumenterna om de ekonomiska konsekvenserna”, säger Rudina Muliqi.
I en av reklamfilmerna säger en förälder till ett barn som står med flera blombuketter:
”Hej älskling, du har inte sålt en enda blomma till klasskassan, men det blir fint med blommor här hemma. Jag får bynka det här, tack gode gud för Bynk.”
I en annan film uppges det att ”Hela Sverige Bynkar”. Det är ett påstående som Konsumentverket vill att Bynk ska kunna styrka.
Ytterligare en av de reklamfilmer som Konsumentverket ifrågasätter låg fram till den 15 oktober fortfarande uppe på Youtube där den hade fått 3,3 miljoner visningar.
Detta trots att Bynks chefsjurist Olle Asplund i en kontakt med Konsumentverket den 27 september – där han ber om uppskov för att få återkomma med ett längre svar – uppgivit att ”ingen av de aktuella marknadsföringsfilmerna för närvarande visas i TV eller i andra medier.”
Först efter att Di Digital börjat ställa frågor tog Bynk ned filmen från Youtube.
I reklamen diskuterar ett par hemma i köket:
”Men älskling, jag kan inte inte missa den här bortamatchen”, ”Men det är i London”, ”Ah, men jag ska ju Bynka”.
Di Digital har sökt Bynks vd Emil Hansson som avböjer en intervju.
”Vi för en fortsatt dialog med Konsumentverket men har i dagsläget inget nytt att tillägga”, uppger han i ett SMS.